14 grudnia 2011r.
Turbiny wiatrowe to urządzenia, które wytwarzają prąd elektryczny. Zasadą ich działania jest indukcja elektromagnetyczna, którą odkrył angielski fizyk Michał Faraday (1791-1867). Polega ona na wzbudzaniu (indukowaniu) prądu elektrycznego w przewodniku, który porusza się w stałym polu magnetycznym. Wówczas część energii mechanicznej zamienia się na energię elektryczną. W przypadku turbin wiatrowych, energia mechaniczna nic nie kosztuje, gdyż przyczyną ruchu powietrza są różnice ciśnień atmosferycznych. Mamy to za darmo na wszystkich kontynentach, w Europie i w Polsce. Aby zwiększyć moc wytwarzanego prądu, buduje się coraz większe turbiny: długości łopat przekraczają obecnie 50 metrów, a wysokości wirnika nad poziomem ziemi przekraczają 100 metrów! Kiedy turbina ma 3 takie łopaty i każda z nich wykonuje 10 obrotów w ciągu 1 minuty, to wówczas dźwięk turbiny słyszany jest w promieniu kilku kilometrów. Ponieważ dźwięk ten przeszkadza w pracy, wypoczynku i podczas snu, dlatego nazywamy go "hałasem". Hałas turbiny wiatrowej przypomina trochę trzepoczącą flagę, która periodycznie odsuwa się i zbliża. Jest to dźwięk nienaturalny, tzn. niespotykany w przyrodzie. Dźwięk taki nie istniał, kiedy żyli nasi dziadkowie, pradziadkowie oraz prapradziadkowie. (To samo oczywiście można powiedzieć o babciach i prababciach). Dlatego nasz układ słuchowy nie jest przystosowany do odbioru takich dźwięków. Ewolucja nie przystosowała nas do tego. Hałas turbin wiatrowych jest dokuczliwy nawet wtedy, gdy jest cichy. Przypomnijmy sobie kapiącą wodę z kranu w nocy, albo zgrzyt paznokcia na tablicy. Wcale nie jest głośny, ale jak bardzo dokuczliwy!!
red: prof. dr hab. Rufin Makarewicz
Wykład przybliżył uczniom klasy I i III LO te trudne zagadnienia, o czym świadczył uśmiech na twarzach i słowa „ o większości sprawach słyszeliśmy a resztę zrozumieliśmy”. Pokazał również nie tylko niewątpliwe zalety turbin wiatrowych, ale także często przemilczane lub mało znane szkody, koncentrując się na wytwarzanych falach akustycznych i na układzie słuchowym człowieka. Po wykładzie uczniowie udali się do Zakładu Fizyki Kryształów, gdzie hoduje się piękne symetryczne struktury.
red: Urszula Marcinek
