16 listopad 2011r.
"Dobrze zawiązany krawat, to pierwszy poważny krok w życiu". Oscar Wilde
Kierując się tym mottem pan mgr Bartosz Naskręcki pokazał nam, uczniom szkół ponadgimnazjalnych, że wiązanie krawata wcale nie jest bardzo trudnym zajęciem. Poznaliśmy historię węzłów krawatowym m.in. węzła Windsor czy Pratt (używanego przez bohatera szpiegowskich powieści Jamesa Bonda). Dowiedzieliśmy się o metodach wiązania „ozdobnego zwisu męskiego”. No i kto by pomyślał, że krawat można zawiązać aż na 85 różnych sposobów (o tym dowiedział się świat dopiero na przełomie 1999 i 2000r.). Poznaliśmy również skomplikowane funkcje, które pozwalają na obliczenie ilości węzłów krawatowych.
Poglądowe ćwiczenia praktyczne z krawatami pomogły nam zrozumieć, że to co dzieje się wokół nas, można opisać za pomocą matematyki - nawet tak prozaiczne czynności jak wiązanie krawatów. Teoria zjawiska wiązania krawatu zasygnalizowała nam licealistom ideę matematycznego modelowania zjawisk fizycznych.
Uczniowie i nauczyciele, którzy umieli wiązać krawaty, mogli udoskonalić swoją technikę, a także poprawić swój węzeł tak, aby wyglądał bardziej symetrycznie, bądź dla odmiany - bardziej awangardowo.
Wykład był bardzo ciekawy, czego dowodem były gromkie brawa!
red. Damian Halke kl. III LO
