19 październik 2011r.
O PROMIENIOWANIU SYNCHROTRONOWYM I JEGO ZASTOSOWANIACH W NAUCE I TECHNOLOGII
Minęło ponad 50 lat od zakończonych sukcesem prób uzyskiwania i rejestracji promieniowania synchrotronowego. Początkowo promieniowanie synchrotronowe traktowane było przez naukowców jako swego rodzaju produkt uboczny, uzyskiwany podczas eksperymentów nad przyspieszaniem cząstek elementarnych. Szybko okazało się jednak, że może ono znaleźć praktyczne zastosowania w nauce. W efekcie rozpoczęto budowę dużych urządzeń (tzw. synchrotronów) przeznaczonych do uzyskiwania promieniowania synchrotronowego dla celów badawczych. W ostatnich dwóch dziesięcioleciach gwałtownie wzrosło znaczenie badań synchrotronowych w badaniach materiałowych, fizyce, chemii, farmakologii czy medycynie. W tym okresie powstały zarówno ogromne synchrotrony w Europie i na świecie, jak i liczne małe synchrotrony badawcze zlokalizowane przy uniwersytetach. W najbliższych latach planowane jest także otwarcie nowych, niezwykle silnych źródeł promieniowania synchrotronowego w zakresie twardego promieniowania rentgenowskiego - laserów na swobodnych elektronach co pozwoli przybliżyć wiele procesów dynamicznych, (jak np. reakcje chemiczne, dynamika białek) zachodzących w przyrodzie. Te i wiele innych informacji mogliśmy usłyszeć na wykładzie wygłoszonym przez dr. hab. Macieja Kozaka, prof. UAM (Zakład Fizyki Makromolekularnej). Poznaliśmy wybrane, istniejące i planowane źródła promieniowania synchrotronowego w Europie i na świecie, poznaliśmy znaczenie promieniowania synchrotronowego w projektowaniu nowych materiałów, leków czy obrazowaniu rentgenowskim.
Wykłady cieszą się bardzo dużym zainteresowanie, sala wykładowa była przepełniona.
Po wykładzie wraz z kolegami i koleżankami (uczniowie kl. I i III LO) udaliśmy się do Instytutu Akustyki, gdzie sam kierownik Zakładu Akustyki Środowiska pan prof. dr hab. Rufin Makarewicz przekonywał nas, przyszłych studentów jak ważny jest dobry wybór drogi kształcenia. Mogliśmy się również przekonać jak działa na człowieka cisza i czy efekty akustyczne wskazują na decydujący wpływ mózgu na proces słyszenia.
red. Damian Halke uczeń kl.IIILO
